En underbar resa till Budapest

2345

45210

Jag var nyligen i Ungern på en kort semester med min flickvän. Vi var lite trötta på solsemestrar och kände istället för lite kringvandring, kultur, god mat och så vidare. Till vår positiva överraskning märkte vi att det inte var speciellt dyrt. Vi hade framförallt tänkt oss att stanna i huvudstaden Budapest. Vi ville dessutom resa ganska lätt och behövde bara handbagage. Det gick därför bra att hitta riktigt prisvärda flygbiljetter. Vi stannade på ett hotell som heter Palazzo Zichy som är ett helt okej hotell och som dessutom ligger i ett kanonområde för att kunna gå runt och titta på stan.

Budapest var jättefint. Vi hade hört att det var fint men vi visste inte så mycket om staden, vad som fanns att titta på och besöka. Vi besökte terminalbadet Szechenyi som även ligger i ett fint område med många romerska byggnader. Uppe på Gellerberget fick vi en mycket fin utsikt över staden. Där fanns även ett känt befrielsemonument. I närheten fanns dessutom ett slott. Parlamentet besökte vi också. Byggnaden är riktigt maffig. Vi besökte också ett par skoskulpturer som tydligen symboliserar nazisternas närvaro och ockupation

I allmänhet var det som sagt billigt och vi kunde äta helt okej för en överkomlig peng. Men vi blev nyfikna på lite extra lyx och besökte restaurangen Onyx som har en stjärna i Guide Michelin. Det var jättegott och faktiskt inte speciellt dyrt heller. Restaurangen ligger vid torget Vörösmarty. Vi drack även gott vin och öl. Som tur var promenerade en massa så att vi brände nog lika mycket kalorier som vi satte i oss. Vi gick faktiskt så mycket under dagarna att mina fötter svullnade upp och jag kände knappt igen dem när jag tog av mig skorna den tredje kvällen.Jag kan verkligen rekommendera ett besök. Jag skulle även vilja besöka fler delar av Ungern vid ett annat tillfälle.

Marrakech, en riktigt spännande stad

342

För några år sedan gjorde jag en spontanresa till Marocko. Jag hade bara någon vecka kvar innan semestern och hade nyligen brutit med min flickvän och ville helt enkelt bara bort från allt. När jag sökte på internet efter billiga flyg hittade jag ett bra erbjudande till Marrakech. Jag visste inte så mycket om staden men när jag tittade på lite olika bilder på platser från staden bestämde jag mig för att boka ett flyg och ett vandrarhem. Dessutom läste jag att landet var enkelt att resa i och att det fanns gott om hotell och vandrarhem.

Resan blev något jag aldrig varit med om tidigare. Jag hade inte rest själv förr. Men det visade sig att det inte var något problem. På vandrarhemmet fanns det många människor från flera europeiska länder samt även från USA, Kanada och Argentina. Så på kvällarna var det alltid något som hände på vandrarhemmet och vi satt uppe och pratade och hade det kul.

På dagarna besökte jag en massa olika spännande platser som folket på vandrarhemmet tipsade om varmt. Många av platserna låg i en del av staden som heter Medina. Där gick jag runt på basarer, jag besökte Koutobiamoskén som var riktigt vacker och torget Djemaa el Fna. Just vid det torget var det helt sanslöst hålligång, nästan som att vara på ett tivoli eller en cirkus. Där fanns teater, akrobater, roliga apor, ormtjusare med mera. Men sakta men säkert på kvällen förvandlas torget till en stor restaurang med massa matstånd. Det var dessutom billigt och mycket var riktigt gott.

I basarerna fanns det allt möjligt att hitta men samtidigt var det ganska märkligt. I Sverige är vi vana vid prislappar som ger det slutgiltiga priset. I basarerna i Marocko är det nästan en regel att man ska förhandla och pruta.

Jag kom sedan hem till Sverige igen med ny energi och ett gladare humör.

En mysig semester i Makedonien

Jag var på semester i somras och ville testa på ett ställe som jag aldrig tidigare hade åkt till och något som inte är så väldigt exploaterat och turistigt. Jag bestämde mig för Makedonien och det ångrar jag inte. Det var otroligt fint. Det var ingen chartersemester utan jag funderade ut en plan på hur jag kunde göra en billig och spännande semester. Jag hittade ett billigt flyg ner till Skopje.

Därefter tog jag mig till Ohrid som är en gammal och charmig liten stad. I denna gamla stad som hade stor betydelse i regionen runt år 1000 finns det en hel del historia att beskåda, vilket jag tycker är spännande. Bland annat besökte jag en borg som tillhörde tsaren Samuil. Den är numera restaurerad och är fint upplyst på natten. Men Ohrid är inte bara historia utan ligger även fint vid Ohridsjön och lockar till sig en hel del turister. Jag kunde utan problem ta mig ett härligt bad vid stränderna. I övrigt promenerade jag runt och gick på kullersten som lagts redan under romarriket.

Vid Ohridsjön besökte jag också staden Struga. Det är en mysig stad som är betydligt lugnare än Ohrid. Det jag gillade var att den bjöd på en blanding av olika kulturer med bazarer, kyrkor och moskéer. Där spenderade jag två lugna dagar och läste på stranden och åt god mat i centrum.

Jag tyckte även väldigt mycket om byn Pestani med sina fina stränder. Att jag gillade stället berodde inte så mycket på sevärdheter, förutom en nationalpark, utan det var istället själva stämningen som jag gillade.

Slutligen innan jag åkte hem besökte jag huvudstaden Skopje. Där var det betydligt mer liv än i de lugna småstäderna längs Ohridsjön. Men även här finns massa kultur och historiska platser. Jag önskar att jag hade haft lite extra tid för Skopje för det var en väldigt trevlig stad.